f m M w
Hoofdmachine
Hoofdmachine

Tuimelaars en kleppen, alles met de hand gesmeerd

J&K Smit-M.A.N.

De grote schoorsteen op het schip laat anders vermoeden, maar Castor wordt voortbewogen door een dieselmotor.

Gebouwd in 1948 in Kinderdijk in de machinefabriek van het hedendaagse IHC, betreft het de originele machine welke reeds vanaf de nieuwbouw in het schip staat.

Het betreft een Langzaamlopende diesel, waardoor de slijtage aan de onderdelen nagenoeg nihil is. Vandaar dat de machine tot op de dag van vandaag de Castor tot 13 mijl per uur door het water kan prakken.

De machine is Direct Omkeerbaar, wat betekend dat er geen keerkoppeling of reductie aan de krukas is bevestigd. Draait de machine, dan draait de vaste schroef mee. Om achteruit te varen, moet de draairichting van de dieselmotor zelf omkeren.

Starten van de machine geschiet middels Startlucht. Forse elektrische compressors houden grote luchtvaten op 30 bar startlucht, welke op het juiste moment boven de zuigers wordt geïnjecteerd zodat de machine een omwenteling gaat draaien en daarna start.

Tijdens manoeuvreren, ofwel aanleggen, heeft de stuurman hier wél rekening mee te houden. Na 12x het voor of achteruit commando te hebben gegeven is de startlucht op, en dient het schip vast te liggen aan de kade. Of anders een anker onder gooien, want de hoofdmachine doet dan niks meer….

Als de hoofdmachine draait is er altijd een machinist beneden in de machinekamer om de zaak aan de gang te houden. Niet alleen deze motor heeft aandacht nodig en handsmering, maar ook de rest van het fabriek wat zich in de machinekamer bevind.

Je staat ervan te kijken hoeveel machines en installaties er nodig zijn en moeten werken om tijdens het varen zoiets simpels als een pot koffie zetten te kunnen bewerkstelligen.

De restauratie, ofwel revisie, van de hoofdmachine is in 2007 tot 2008 uitgevoerd. Een bereklus, want zelfs zoiets kleins als een verstuiver is maar amper te tillen. Voorts was de staat van de machine dermate abominabel dat elk onderdeel speciale aandacht nodig had. En er zitten nogal wat onderdelen om zo’n grote motor!

Restauratieproces

  • Urk, 2006. Zoals gezegd, de hoofdmachine zag eruit om te worden verschrot en klaar ermee.

Hoofdmotor vóór restauratie / revisie

 Hoofdmotor ná revisie