f m M w
Hulpbedrijf
Hoofdmachine

220 Volt gelijkstroom hoofdschakelbord, met daarachter de Werkspoor dieselgenerator.

Hulpbedrijf

Om met het schip te kunnen varen moet er altijd een dieselgenerator draaien om het benodigde elektrische vermogen dat het schip nodig heeft op te wekken. Niet alleen voor de verlichting en de biertap, maar diverse grote en kleine elektrische motoren en overige gebruikers zijn essentieel om het schip in bedrijf te houden.

Als we voor de wal liggen, komt het benodigde elektrische vermogen uit de kolencentrale verderop, maar als we gaan varen gaat uiteraard die stekker eruit.

De elektrische installatie op de Castor is een relatief complex geheel van 2 spanningssoorten door elkaar. Origineel had de Castor slechts beschikking over 220 volt gelijkstroom. Alle originele (en zeer grote) machines draaien nog op die spanningssoort en dat wensen we zo te houden. Tegelijkertijd zijn er steeds meer moderne 400 volt wisselstroommachines en apparaten (tv, koelkast etc.) bijgekomen, waardoor ook die spanningssoort opgewekt dient te worden.

In totaal staan er nu 3 dieselgeneratoren in de machinekamer. Met name omdat we meer dan 1 back-up willen handhaven voor het geval dat er onverhoopt toch een dieselmotor sterft.

Alle dieselgeneratoren zijn gereviseerd danwel vernieuwd. Tevens is het gehele elektriciteitsnet aan boord in de loop van de jaren vervangen danwel gemoderniseerd.

Een greep uit de eindeloze rij “overige” werkzaamheden

  • In 2006 bestond de elektrische installatie uit 1 grote bende met aan elkaar geprutste hobby kastjes met veels te dunne kabeltjes ertussen, met uiteindelijk elektrische brand als resultaat.